Nyt fleimio-vaunuja ei ole saatavilla

Nyt fleimio-vaunuja ei ole saatavilla

fleimio-vaunuja ei ole nyt saatavilla. Vaunuille on etsitty uutta valmistajaa kesäkuusta 2021 lähtien. Elokuussa uusi valmistaja vihdoin löytyi, joka nyt lokakuussa yht’äkkiä kertoikin, että eivät ryhdykään valmistamaan niitä.

Ornamo järjesti keväällä 2021 IPR-oikeuksia koskevia webinareja, joissa aihealueen oikeusoppineet ammattilaiset antoivat siihen liittyviä ohjeita. Yksi selkeimmistä ohjeista pienyrittäjälle oli designin riittävä suojaus ja hyvät sopimukset niin valmistajien kuin jälleenmyyjien kanssa

Designin suojaus ja kopiointiepäilyt

fleimio-vaunujen design on suojattu. Suoja ei ole millään muotoa täydellinen, mutta kohtuullinen: fleimio-vaunut ovat EU-mallisuojattuja ja lisäksi fleimio halkovaunu original -tuotteella on design-patentti USA:ssa. EU-mallisuoja on lisäksi laajennettu koskemaan myös Iso-Britanniaa. Lisäksi fleimio-tavaramerkki on suojattu EU:ssa, Kiinassa ja Iso-Britanniassa.

Epäilin taannoin, että fleimio-designoikeuksia oli rikottu. Tutkin noin vuoden (10/2017-12/2018) tähän kopiointiaiheeseen liittyviä ongelmia, kunnes joulukuussa 2018 lopetin koko fleimio-toiminnan. Tällöin viimeiseksi niitiksi tuli Suomen Korkeimman oikeuden ennakkopäätös, että EU-mallioikeussuojan rikkominen Suomessa ei ole rikos.

Tämä KKO:n ennakkopäätös tarkoitti ymmärtääkseni sitä, että pienyrittäjällä toki on omat oikeutensa, mutta hän ei voi pyytää Suomen poliisilta tai tullilta apua kopioinnin kanssa, koska EU-mallioikeussuojan rikkominen ei ole Suomessa rikos, vaan, että se pitää selvittää yksityisoikeudellisesti, mihin harvalla pienyrittäjällä on tarpeeksi rahkeita – varsinkin, jos vastapuolena oleva taho on suuri. Minulla ei ainakaan oikeudenkäynteihin ollut varaa. Tässä toinen suuri ongelma oli todistaa epäilyt.

fleimio-tuoterekisteröinti

Kopiointiepäilyjen selvityksessä yksi iso ongelma oli se, että mikäli kopioiduksi epäilty tuote on täydellisesti kopioitu, niin miten tämän voi todistaa kopioksi. Kopioinnin estämiseksi, tai ehkä on parempi sanoa hidastamiseksi, kehitin fleimio-tuoterekisteröintipalvelun, missä jokaisesta tilatusta fleimio-tuotteesta tehdään ainoalaatuinen lisäämällä siihen uniikki tuotenumero ja rekisteröimällä tuotteen omistus.

Perustin oman fleimio-kivijalkaliikkeen – fleimio design-art-work – tammikuussa 2020. Se oli ainoa virallinen kauppa, joka myi fleimio-tuotteita, koska jälleenmyynti oli lopetettu. Uusiin tilattuihin tuotteisiin lisättiin automaattisesti fleimio-tuoterekisteröinti ja lisäksi sen pystyi hankkimaan aiemmin ostetuille fleimio-tuotteille. Kivijalkaliike joutui valitettavasti lopettamaan toimintansa, mutta fleimio-tuoterekisteröinti on yhä saatavilla fleimio.com -verkkokaupasta tehdyille tilauksille.

Sopimukset ja design-oikeudet

fleimio-vaunujen kanssa kokemani ongelmat piraattivalmistuksen, -kopioinnin ja -brändäyksen kanssa ovat tehneet minut varovaiseksi sopimuksien kanssa. Sopimuksien kanssa tilanne design-oikeuksien suojauksen suhteen onkin ongelmallisempi.

Kun vuonna 2010 fleimio-vaunun design oli valmis, niin tuolloin yksi todella suuri pullonkaula oli valmistajan löytäminen. Monet Suomalaiset valmistajat eivät esim. suostuneet allekirjoittamaan salassapitosopimusta. Minun mielestäni on melko suuri ongelma, jos valmistajan kanssa sopimuksien teko on vaikeaa. Toki on myönnettävä, että fleimio-sopimukset valmistajien kanssa ovat tähän asti (2011-2021) olleet kunnossa. Jälleenmyyjien kanssa pienyrittäjän on oman kokemukseni mukaan turha edes yrittää neuvotella sopimuksista: sopimuksia joko ei ole, ei tarvita – tai toimittajan (usein design-oikeuksien omistaja) on hyväksyttävä jälleenmyyjän ehdot.

Designin tuoma lisäarvo

Design tekee tuotteesta haluttavamman. Tämä tarkoittaa monesti sitä, että tuote on kalliimpi, jos design on haluttavaa ja tuo tuotteelle lisäarvoa. Korkeamman hinnan lisäksi ilmeisen tärkeää on miten tuo luotu lisäarvo jakautuu katteiden kautta.

Design-tuotteen valmistajan pitää ilmeisesti saada tekemästään työstä korkeampi korvaus. Valmistajat Suomessa olettanevat, että design-tuotteen verottomasta ulosmyyntihinnasta 1/3 on tuotteen valmistuskustannus.

Jälleenmyyjille tulee enemmän rahaa, koska tuotteen myyntihinta on korkeampi. Suomen valtio tienaa näin myös enemmän arvonlisäveroa. Design-tuotteiden kaupassa mahdollisten maahantuojien ja jälleenmyyjien katteet ovat tällä hetkellä pienyrittäjän näkövinkkelistä mielestäni kohtuuttoman suuret, kun huomioi sen, että tuotteen tai valikoiman markkinointivastuu on usein sitä myyvällä (design-oikeuksien omistajalla), joka saa usein maksaa vielä kuljetuskustannukset, kun jälleenmyyjä tuotteen on myynyt. Oman kokemukseni mukaan jälleenmyyjien katteet vaihtelevat 1/2 – 2/3 tuotteen arvonlisäverottomasta ulosmyyntihinnasta. Mikäli maahantuojaa tarvitaan, pitää senkin kate huomioida myyntihintaa laskettaessa.

Nopeasti laskettuna yllä mainitun katteiden jakautumisen voi ymmärtää niin, että itse tuotteen omistajalle ja design-oikeuksien omistajalle ja markkinoijalle ei katetta nykymarkkinoilla juuri jää, mikäli tuote on jälleenmyynnissä.

fleimio-vaunut ei ole nyt saatavilla, mutta unelma elää

Vaunuilla on ollut neljä valmistajaa 2011-2021. Uuden valmistajan löytäminen fleimio-vaunuille on ollut vaikeaa. Vaunuille on etsitty uutta valmistajaa kesäkuusta 2021 lähtien. Elokuussa uusi valmistaja vihdoin löytyi, joka nyt lokakuussa yht’äkkiä kertoikin, että eivät ryhdykään valmistamaan niitä. Tulkintani voi toki olla väärä, mutta itse epäilen, että ongelmaksi tuli sopimukselliset asiat ja niissä eritoten fleimio-tuotteiden design-oikeuksien kunnioitus.

Unelma on, että fleimio-vaunuja taas joskus valmistetaan. Nyt pitää vaan kerätä uusia pääomia, että voi aloittaa oman valmistuksen tai mennä osakkaaksi johonkin puusepänverstaaseen, koska nyt näyttää siltä, että muita vaihtoehtoja ei ole. Tämä voi valitettavasti viedä aikaa. ”Asiat selviävät aikanaan” – on vanha hyvä sanonta. Uskon, että tuo fleimio-vaunujen kopiointikin joskus selviää.

 

Toivon, että nykyiset fleimio-tuotteiden omistajat rekisteröivät ne. Tämä lisää niiden arvoa ja estää kopiointia. OECD:n arvion mukaan kopiotuotteiden globaalit markkinat olivat 461 biljoonan USD arvoiset vuonna 2013, eli ei mitään pikku-puuhastelua.

Lisätietoa fleimio-tuoterekisteröinnistä: https://www.fleimio.fi/yleinen/mista-tunnistaa-aidon-fleimio-tuotteen-2-2020/

Tästä linkistä voit tilata fleimio-tuoterekisteröinnin: https://www.fleimio.fi/tuote/fleimio-tuoterekisterointi/

 

P.S. Suomen KKO teki kuulemma 2019 uuden ennakkopäätöksen, mikä näkemykseni mukaan kumosi ennakkopäätöksen 36:18, eli nyt taas EU-mallioikeuksien rikkominen on Suomessa rikos.